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  • Forschung
    • Projektbereich Fettleber
    • Klinische Studiengruppe NAFLD (NAFLD CSG)
    • Projektbereich Virushepatitis C
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    • Projektbereich Karzinogenese und Tumortherapie
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Projektbereich Virushepatitis C

Effects of bile acid retention on the natural course of HCV infection

(Projektleitung M. Rau)

Overview of key transporters involved in hepatocellular bile formation.

Bile salts are predominantly taken up by NTCP and to a minor extent by the OATPs, which work sodium-independent. OATPs are also key drug uptake systems. Bile salts are secreted into the canaliculus by the BSEP, while the biliary lipids phosphatidylcholine and cholesterol require MDR3 and the heterodimeric transporter ABCG5/ABCG8, respectively. In normal physiologic states, the nuclear receptor FXR acts as bile salt sensor and downregulates the expression of NTCP indirectly and upregulates expression of BSEP directly. Single nucleotide polymorphisms of the BSEP (ABCB11) gene with clinical implications for drug-induced cholestasis, intrahepatic cholestasis of pregnancy and viral hepatitis C are displayed in a topographical scheme (right upper insert). In livers infected with HCV, bile salts interfere with IFN signaling and promote HCV replication in an FXR-mediated manner (left lower insert).

Role of 25-OH-Vitamin D and common Vitamin D Receptor (NR 1I1) polymorphisms in the fibrogenesis and therapy response in chronic hepatitis C patients

(Projektleitung: K. Baur, A. Geier)

The vitamin D receptor (VDR) pathway mediates antiinflammatory and antifibrotic effects in hepatic stellate cells. In chronic HCV patients, 25-OH-vitamin D levels have been associated with stage of fibrosis and inflammation. We recently examined whether VDR gene polymorphisms (SNP) and low serum vitamin D lead to altered hepatic gene expression and rapid fibrosis progression in these patients. Low 25-OH vitamin D plasma levels and the unfavourable VDR bAt[CCA]-haplotype are associated with rapid fibrosis progression in chronic HCV patients. Interestingly, the same vitamin D receptor polymorphisms influence also the response to PEG-interferon/ribavirin based therapy and exerts an additive genetic predisposition to low 25-OH vitamin D serum levels.

Single Nucleotide Polymorphism (SNP) Genotyping

Impact of genetic SLC28 transporter and ITPA variants on side effects and therapeutic response in patients with HCV infection

(Projektleitung M. Rau)

Treatment of chronic hepatitis C is evolving, and direct acting antivirals (DAAs) are now added to pegylated interferon-α (Peg-INF-α) and ribavirin (RBV) for the treatment of hepatitis C virus (HCV) genotype 1 infection. DAAs cause different side effects and can even worsen RBV induced hemolytic anemia. Therefore, identifying host genetic determinants of RBV bioavailability and therapeutic efficacy will remain crucial for individualized treatment. Recent data showed associations between RBV induced hemolytic anemia and genetic polymorphisms of concentrative nucleoside transporters such as CNT3 (encoded by SLC28A3) and inosine triphosphatase (encoded by ITPA).

We therefore analyze the association of genetic variants of SLC28 transporters and ITPA with RBV induced hemolytic anemia and treatment outcome. Preliminary data on RBV induced hemolytic anemia and treatment response underscore the need for further studies on host genetic determinants of RBV bioavailability and therapeutic efficacy for individualized treatment of chronic hepatitis C.

Kontakt Hepatologie

Univ.-Prof. Dr. med. Andreas Geier

Leiter Schwerpunkt Hepatologie

Medizinische Klinik und Poliklinik II
Universitätsklinikum Würzburg
Oberdürrbacherstrasse 6
97080 Würzburg

Sekretariat
Terminvereinbarung Sprechstunde
Frau K. Miebach (Zi. A3.-2.937)
Tel.: 09 31 / 2 01 - 4 01 70
Fax: 09 31 / 2 01 - 64 01 70

Terminvereinbarung Sonographie
Frau S. Feineis (Zi. A4.-1.925)
Tel.: 09 31 / 2 01 - 4 02 05
Fax: 09 31 / 2 01 - 64 02 05

Mitarbeiter

Leitung
Prof. Dr. med. Andreas Geier
Internist, Gastroenterologie & Hepatologie

Oberärzte
Dr. med. Monika Rau
Dr. med. Florian Reiter

Wissenschaftliche Mitarbeiter
PD Dr. rer. nat. Heike Hermanns
Laborleiterin

Dr. rer. nat. Daniel Jahn
Postdoc

Dipl.-Biol. Anne-Kristin Schilling
Technische Assistenz

Donata Dorbath
Technische Assistenz

Julia Wohlfahrt, MSc
Ph.D. Studentin (IZKF)

Dr. rer. nat. Christine Mais
Postdoc

Dipl. Biol. Carmen Schäfer
Ph.D. Studentin

Dipl. Biol. Sabine Walter
Ph.D. Studentin

Minakshi Gandhi, M.Sc.
Ph.D.-Studentin (DAAD)

Externe wissenschaftliche Mitarbeiter
Labor für Molekulare Hepatologie am Universitätsspital Zürich
Dipl. Biol. Philip Becker
Ph.D. Student (ZIHP)

Hepatologie Studienambulanz (CTC):

Carolin Spielau-Geidies
Study Nurse

Sprechstunden

  • Sprechstunde Allgemeine Hepatologie Montag und Mittwoch 9:00-13:00
  • Fettleber-Sprechstunde Montag 13:00-15:00
  • Virushepatitis-Sprechstunde Freitag 9:00-13:00
  • Interdisziplinäre Transplantations-Sprechstunde Montag 9:00-13:00
  • Interdisziplinäre Tumorsprechstunde Mittwoch 9:00-13:00

Leberzentrum Würzburg

Prof. Dr.A. Geier

Prof. Dr. A. Geier
Leiter Schwerpunkt Hepatologie
Med. Klinik und Poliklinik II

Prof. Dr. I. Klein

Prof. Dr. I. Klein
Leiter Hepatobiliäre- und Transplantationschirurgie,
Klinik und Poliklinik für Allgemein- und Viszeralchirurgie

Externe Links

  • American Association for the Study of Liver Diseases
  • Deutsche Arbeitsgemeinschaft zum Studium der Leber
  • Deutsche Gesellschaft für Ultraschall in der Medizin e.V.
  • Deutsche Gesellschaft für Verdauungs- und Stoffwechselerkrankungen
  • Deutsche Leberstiftung
  • European Assosiaction für the Study of the liver
  • Gesellschaft für Gastroenterologie in Bayern e.V.

Fortbildungen

6. Würzburger Forum Hepatologie
Sep 27, 2017
Organspende und Transplantation
Feb 14, 2017
5. Würzburger Forum Hepatologie
Sep 27, 2016
4. Würzburger Forum Hepatologie Gallen- und Stoffwechselerkrankungen
Sep 30, 2015
Die auf diesen Seiten dargestellten Erkrankungszustände der Leber stellen typische Verlaufsformen unterschiedlicher Lebererkrankungen dar. Erkrankungen der Leber sind in der Regel sehr komplexe Krankheitsbilder unter Einbeziehung mehrerer Organsysteme, so dass die hier dargestellten Erkankungszustände mitunter auf konkrete Einzelfälle nur mit Einschränkungen übertragbar sind.
Wir können Sie bei Einzelfragen gerne im Rahmen der Sprechstunden individuell beraten und würden uns freuen, einen Termin mit Ihnen zu vereinbaren.